Klant (vrouw, alleenstaand) is startend op de woningmarkt. Zij is goed opgeleid en verdient net boven modaal inkomen om in Amsterdam met een beperkt budget een appartement te kunnen kopen.
In voorbereiding op de koop, heeft zij maanden geleden al contact gezocht met een van onze adviseurs op te kijken wat zij maximaal kan lenen. Samen met een van de makelaars met wie wij veel samenwerken, is zij vervolgens naar een woning op zoek gegaan. In de maanden dat zij naar een woning op zoek was, onderhield zij met regelmaat contact met onze adviseur om oa te kijken of er nog een wijziging in de hypotheektoetsing had plaatsgevonden.
De case lijkt in eerste instantie simpel: Mevrouw koopt een woning binnen budget, onder NHG.
Omdat de woning een voormalige huurwoning is, dient er overboden te worden op de vraagprijs, waardoor een goede taxatie van belang is om te zien of de koopsom nog in verhouding is met de marktwaarde.
De woning is onderdeel van een Vve die net is opgericht. Er is nog geen meerjaren onderhoudsplan voor gemaakt, wat dan ook in de taxatie niet wordt aangevinkt als aanwezig.
Dit is een knelpunt bij de bank.
De aanvraag is al gaande en er moet dus snel gehandeld worden. Om toch te kunnen laten zien aan de bank dat de woning constructief goed in elkaar zit, wordt er een bouwkundige keuring uitgevoerd.
Hiermee levert de klant het bewijsstuk aan de bank dat het onderpand voor de lening deugdelijk is.